Atherton Table Lands, Kuranda - Reisverslag uit Kuranda, Australië van Bianca & Bart van Ingen - WaarBenJij.nu Atherton Table Lands, Kuranda - Reisverslag uit Kuranda, Australië van Bianca & Bart van Ingen - WaarBenJij.nu

Atherton Table Lands, Kuranda

Door: Bianca en Bart

Blijf op de hoogte en volg Bianca & Bart

09 April 2023 | Australië, Kuranda

Atherton Table Lands

1-2/4

Kuranda

Vanuit Wonga nemen we de kustroute langs het strand zodat we bij Ellis Beach nog even binnen de Jellyfish netten in zee kunnen zwemmen. Via een slingerweg klimmen we het Atherton Table land op om aan te komen in Kuranda. Kuranda is hyper touristisch want de historische trein vanuit Cairns komt daar aan (met een tussenstop bij de Barren Falls) en vervolgens kan je via een kabelbaan met gondels weer naar Cairns terug. Het dorpje leeft ook maar tot 14:30 want daarna gaat alles dicht op de supermarkt en de drogist na. Je kan er dan bijna een speld horen vallen. Bijzonder voor de topattractie. Wij hebben ook nu weer een huisje bij prive mensen gehuurd. De veranda hangt boven de afgrond van een berg en het is er tropisch begroeid dus we genieten enorm van de veranda met lekker eten en een wijntje.

De volgende dag wandelen we vanaf centrum Kuranda via een wandelpad naar de Barren Falls. Het is een enorme waterval maar we kunnen het alleen op afstand bewonderen, net als de mensen die met de trein even stoppen op het uitzichtspunt. We dachten ff met die trein mee te reizen terug naar Kuranda, maar dat werd ons toch wel heel erg duidelijk gemaakt dat dat toch echt gevolgen zou hebben (en geen fijne). We wandelen dus dat uurtje ook maar weer braaf terug naar Kuranda. In Kuranda mag ik dan gaan shoppen, ik loop al twee maanden in dezelfde beperkte kleding rond en ik snak naar een nieuwe jurk oid. Niet makkelijk want ook in Australie gaan ze er van uit dat een vrouw niet langer dan 1,70 is, dus de jurken kloppen voor mijn lichaam niet, te hoge taille. Maar gelukkig vind een fijne verkoopster iets wat wel past bij mijn lengte Yippy een lekker los, luchtig, broekpak!

Terwijl Bianca aan het shoppen is bestel ik een hamburger en home brewed beer. De australische eetcultuur is gebaseerd op hamburgers of steaks met bier. Lekker dus! Overigens zijn de stadjes en dorpen volgens een grid patroon gebouwd met grote brede wegen ertussen en heel veel parkeerplaatsen. Niet echt gezellig zoals we dat in Europa kennen. Verder lijkt het alsof de bar`s uit de jaren 50 komen en doen denken aan een Saloon. Een grote open ruimte met een bar en een pooltafel. Tja ,het woord knus kennen ze hier niet lijkt het. Maar qua natuur is Australie echt overweldigend mooi en indrukwekken. Zelfs de bomen maken indruk. Daarover later meer.

Na Kuranda rijden we over de Atherton Highland richting Lake Eacham met wat tussenstopjes. De eerste tussenstop is de Granite Gorge vlakbij Maranda. Hier zouden Rock Wallabies te zien zijn. Het ligt op een prive terrein en dus moeten we ons eerst melden bij de receptie van de camping waar we uiteraard entree moeten betalen en een waiver moeten tekenen voor als we vallen oid (lijkt wel Amerika hier). De Granite Gorge overtreft zwaar onze verwachtingen, ondanks het warme middaguur zien we heel veel schattige kleine Rock Wallabies, sommige met een mini Wallabie in hun buidel. We hebben wat voer bij de ingang gekocht en dat komen ze met veel plezier uit je hand op eten. Echt geweldig om te zien en te doen. Daarna gaan we nog even de uitgezette route aflopen die ook echt heel indrukwekkend is over enorme granieten rotsen met daartussendoor een wild stromende rivier. Er is veel regen gevallen dus de brugjes staan deels onder water en de rotsen zijn nat en daardoor heel glad. Bij het eindpunt is nog een rivier die we over moeten steken maar nagenoeg de hele brug staat onder water en het stroomt flink hard, we hebben echter andere mensen heelhuids zien oversteken dus wij wagen hetook op en gaan voorzichtig stap voor stap, hand in hand en elkaar helpend naar de overkant. Gelukkig gaat het helemaalt goed en is niemand op zijn bek gegaan.

• 09 April 2023 - 08:32

Martijn:

Hoi B en B,

Mooie verslagen, ik lees ze allemaal en dan denk ik wat doe ik hier nog....[e-1f923]

Veel plezier!