Sydney, Sidney Coffs and Grafton - Reisverslag uit Grafton, Australië van Bianca & Bart van Ingen - WaarBenJij.nu Sydney, Sidney Coffs and Grafton - Reisverslag uit Grafton, Australië van Bianca & Bart van Ingen - WaarBenJij.nu

Sydney, Sidney Coffs and Grafton

Door: Bianca en Bart

Blijf op de hoogte en volg Bianca & Bart

21 Maart 2023 | Australië, Grafton

Op naar Australie!

13-15/3

Nu gaat het dan toch echt gebeuren, net alsof we een reis in een reis hebben. Het is wederom en vlucht van totaal 16 uur met een tussenstop in Kuala Lumpur, Maleisie. Niet dat je daar overigens wat van meekrijgt hoor, want we komen de luchthaven niet af en de vervolgvlucht sluit vrij nauw aan. We landen laat in de avond in Sydney. Voor de landing krijgen we nog een filmpje met ferme taal te zien van de Douane in Australie, over wat we allemaal niet mogen meenemen in onze bagage, en mochten we het wel bij ons hebben, dan moesten we dat netjes aangeven. Kleine houten olifantjes (sleutelhangers) waren geen probleem. Vervolgens op deluchthaven maar alvast 300 AUD gepind en een simkaart geinstalleerd. Helaas wilde Uber niet werken, onze creditkaart kon niet geverifieerd worden. De taxi werkt helaas net zo corrupt als in NL en we hebben vermoedelijk het dubbele betaald van wat normaal was voor de rit.

In Sydney werden we warm onthaald door Mark en Michelle. Mark is de oude buurjongen van Bart uit Nieuwegein, ze hadden elkaar al ca. sinds hun twaalfde niet meer gezien.

Zoals hierboven beschreven arriveerden we laat bij Mark. Het was rond 22:30, nadat we bijna 40 uur wakker waren en dus behoorlijk uitgeput. Mark regelde meteen wat koele biertjes en braadde vervolgens de lekkerste steak ever. Man oh man oh man wat was dat een heerlijke diner gevolgd door wat wijntjes en zo verdween onze vermoeidheid en bleven we kletsen tot in de kleine uurtjes. Mark en Michelle zijn echt supergezellige mensen en hadden veel te vertellen. De volgende ochtend was Joost (oudere broer van Mark) ook nog langsgekomen en die is niets veranderd en ook erg gezellig.

We werden na het ontbijt gedropt bij de Harbour Bridge in Sydney zodat we Sydney met ons tweeen konden verkennen. Over het voetpad konden we naar de overkant lopen en zagen we langzamerhand het Sydney Opera House dichterbij komen. Aan de overkant van de brug aangekomen was er een trapje waarmee we uitkwamen in `The Rocks`. Dit is een sfeervol stukje van Sydney met veel oude pakhuizen die nu omgebouwd zijn naar gezellige straatjes met barretjes en restaurants. Het is wel wat regenachtig maar voor ons is het superfijn dat het niet te heet is om weer eens gewoon te kunnen wandelen zonder te verdampen. Op het uiterste puntje van the Rocks vinden we een glazen toren waar je geweldig 360 graden uitzicht hebt op de Harbour Bridge, de haven met de ferries en het Sydney Opera House.

Na de wandeling hadden Mark en Michelle opnieuw zalig gekookt en in combi met wat biertjes en flessen wijn (niet nodig om het gezellig te maken) bleven we opnieuw kletsen tot in de kleine uurtjes. Wat een fijne en bijzondere mensen!

De volgende dag bracht Mark ons naar de trein richting vliegveld en leende ons meteen hun kampeerset uit (echt superhosts). Maar voordat we op de trein stapten heeft Mark met ons ontbeten aan een prachtige zeetong. Wij kwamen tot de conclusie dat Mark (en Joost) echt in een prachtige stad en omgeving woonden. Logisch dat ze nooit de behoefte hadden om terug te keren naar Nederland. Die 2 en hun families hebben het uitstekend voor elkaar (uiteraard doorhard werken en slimme keuzes te maken).

Coffs [e-38] Grafton with Lin [e-38] Matt.

15-21/3

Na onze geweldige tijd in Sydney vliegen we door naar Coffs Harbour waar we de volgende dag worden opgehaald bij onze AirBNB door Lin en Matt, Bart`s nicht van vaders zijde en haar man. Ook dit was weer een warm onthaal, hen hadden we echter al eens eerder ontmoet op de 90e verjaardag van haar moeder en we hadden al eens een whatsapp gesprek met hen gehad. Ook dit voelde meteen heel vertrouwd.

Lin en Matt lieten ons Coffs Harbour en het `Mutton Bird Island` zien. We konden het onmiddelijk goed met hen beide vinden en we waren eigenlijk meer aan het bijpraten dan echt naar de omgeving aan het kijken. Na de lunch reden ze ons naar hun woning in Grafton. Echt bijzonder om te zien hoe zij grotendeels eigenhandig een stukje bosgrond geschikt hebben gemaakt voor bewoning. Ze hebben huneigen meertje gemaakt door een dam op tewerpen en hieruit ontrekken ze water om te wassen. Voor te drinken en het koken verzamelen ze regenwater. We hadden dit al een paar dagen gedronken toen we ons realiseerden dat dit ongekookt water was. Zij drinken dit echter ook zo en we zijn niet ziek geweest, dushet kan! De woning is stap voor stap gebouwd over meerdere jaren en nu een heel fijne plek om te wonen. In het bos achter de woning leven Kangaroes en Walabi`s, maar ook slangen en grote spinnen. Voor ons initieel wel wat spannend. Een avond vond Tessa (hun dochter) een hagedis onder haar hoofdkussen, ook voor haar toch even niet zo fijn. Helaas geen Koala`s of andere bijzondere dieren hier gezien, hoewel ze wel af en toe gespot worden.

Lin en Matt hadden al wat dingen bedacht om ons mee naartoe te nemen als we dat leuk vonden zoals kayakken op de Clarence River, Snorkelen tussen de stingrays en woobbegongs shark en vele kleine kleurrijke visjes eneen bezoekje aan Grafton met lunch en een wandeling in the Rainforrest ` Washpool Walk`. Wij vonden het sowieso al fantastisch om bij hen te zijn en hen beter te leren kennen en mee te maken hoe zij leven. Uiteraard vonden wij hun voorstellen helemaal geweldig en hebben we ontzettend genoten van deze uitstapjes.

Het was heel bijzonder om mijn nichtje opnieuw te ontmoeten en het klikte meteen. Het is hier een prachtige omgeving met lekker warme Indiaase temperaturen (33C tot zelfs een dag 38C).Ze hebben een hele grote hond Zena en daar konden we ons gemis van onze honden op `botvieren`. Vrijwel al het eten komt bij hun uit de tuin en is dus supervers en erg smaakvol; van brood, pizza tot ananas.Ze hebben in de tuin een pizza oven en (uiteraard) een barbeque waar ze heerlijke maaltijden op bereiden. Matt brouwt zijn eigen biertjes en die zijn subliem. Hij doet alles zelf en heeft zijn eigen hopplanten in de tuin. Alleen het gerst koopt hij in. Zo hebben we vele avonden lekker gegeten met daarbij Matt`s bier en veel geproken over ons verleden, het leven in australie en de families.

Bedankt Marc, Michelle and kids, Joost, Matt and Lin, Tessa and her dog Zena for the unforgetable time together.

• 21 Maart 2023 - 07:42

Anke Ze German:

Geniet maar lekker… tijd gaat snel. Wij houden Floortje in conditie ; ze moet wel naar de kapper hoor ;o) … verheug me weer op jullie en Barts grappen [e-1f618][e-1f618]

• 21 Maart 2023 - 10:12

Pieter Pennings:

Komen jullie nog wel terug????? Het klinkt allemaal veel te gezellig daar! [e-1f615]

• 21 Maart 2023 - 11:40

Gyanendra:

Veel plazier in Australia [e-1f998][e-1f44d]

• 21 Maart 2023 - 11:48

Simone:

Wat een verandering van scenery! Het stoffige en backpack India naar outback Australië! Wel weer fijn om zo ontvangen te worden.

• 21 Maart 2023 - 15:36

Margriet:

Jullie boffen wel met de ontvangst over al geniet er van

gr mam en pap

• 21 Maart 2023 - 17:47

Harriet Nijenhuis :

Dat klinkt bijzonder leuk en gezellig en interessant. Leuk weer om jullie verhalen te lezen.

Groetjes, Harriet

• 21 Maart 2023 - 18:38

Jennie:

Super leuke verhalen weer. Fijn om zo "oude" bekende te herbeleven. Wel een heel andere wereld waar jullie nu zijn.

Blijf vooral genieten samen.

Lieve groet

• 21 Maart 2023 - 20:24

Gijs:

Wat een contrast met India! Maar ja jullie zijn nu ook down under en dan lijkt alles anders! In ieder geval een super ontvangst in Australië. Wat een fantastische start om zo het 2e deel van jullie reis te beginnen. Veel reisplezier.

• 21 Maart 2023 - 23:01

Nettie:

Wat zijn jullie in een andere wereld terecht gekomen de afgelopen dagen.

Vermoeiend ws en heel bijzonder zodat de vermoeidheid vanzelf op de achtergrond komt. Tja, met een lekker biertje en flessen wijn, verse producten uit eigen tuin en dan nog gebarbecued dan is het vakantiegevoel zeker groots aanwezig.

Een tijd waar jullie vast nog lang van kunnen genieten, nu en later!

Geniet van elke minuut.

• 22 Maart 2023 - 07:30

Maarten:

Super ervaringen.enjoy van alles

• 22 Maart 2023 - 16:29

Anke:

Wat een mooi verslag weer en tjonge wat heerlijk om zo twee keer te worden ontvangen. Wij genieten op afstand mee. Liefs A[e-38]A